hyperTRENDY | DIGITAL
Offline kontra online 1:0 – więcej balansu pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym
Obserwując świat digital, wszyscy chyba dostrzegamy jego coraz większy wpływ na nasze życie. Przenika praktycznie każdą jego sferę – zakupy, rozrywkę, naukę, finanse i bankowość, a także relacje.
W zaskakującym tempie rośnie rola sztucznej inteligencji w tej przestrzeni. Coraz częściej mówi się o zatartej granicy pomiędzy światem realnym a sztucznie stworzonym. Trudno już ocenić, czy treści, które czytamy, mają swojego autora, czy zostały wygenerowane przez ChatGPT, a obrazy, które oglądamy, pokazują prawdziwy świat, czy są wytworem Midjourney. Mamy playlisty stworzone przez AI i AI influencerów.
Raporty coraz częściej wskazują na spadające zaufanie do świata cyfrowego i poczucie zagubienia. Raport „Adobe Creative Trends 2025”, przygotowany przez firmę Adobe, przedstawia najnowsze kierunki w obszarze kreatywności, które kształtują współczesny świat reklamy, sztuki i designu. Autorzy raportu analizują zmiany technologiczne, społeczne i kulturowe, wskazując na kluczowe trendy, które będą miały największy wpływ na twórców i marki w nadchodzących latach.
Jednym z głównych tematów jest rola sztucznej inteligencji, która rewolucjonizuje sposób, w jaki powstają kreatywne koncepcje, oraz rozczarowanie odbiorców światem cyfrowym. Raport podkreśla, że w obliczu coraz większej trudności w odróżnianiu treści autentycznych od fałszywych – deepfake’ów, oszustw internetowych – zaufanie do platform internetowych słabnie.
Jak odpowiedzieć na zjawisko rozczarowania?
Reakcją na cyfrowe rozczarowanie jest poszukiwanie prostoty, autentyczności i głębszych połączeń z otoczeniem oraz innymi ludźmi. Więcej kontaktu z przyrodą, więcej jakościowych doświadczeń, zwolnienia tempa, prawdziwego spotkania, odkrywania nowych miejsc i kultur.
Technologia niezmiennie będzie nam towarzyszyć, zapewniając udogodnienia i wygodę, ale coraz częściej będziemy szukać balansu poza światem online. Coraz bardziej docenimy doświadczenia offline, które budują głębsze, zmysłowe relacje z otoczeniem.
Marki mogą szukać autentycznych, niecyfrowych sposobów nawiązywania relacji z klientami, np. poprzez lokalne wydarzenia. Estetyka bliska naturze może stać się istotnym wyróżnikiem. W komunikacji online należy pamiętać o budowaniu zaufania poprzez transparentną komunikację i narracje wzmacniające poczucie bezpieczeństwa.
Jednocześnie warto tworzyć inicjatywy łączące ludzi w realnych, głębokich interakcjach – zarówno online, jak i offline. Kluczowym wnioskiem jest to, że zaufanie i autentyczność muszą stać się fundamentem każdej strategii i kreacji.